MENU
+385 21 32 92 84

Poljička cesta 35, Split, Croatia

School pedagogy

Code: 67569
ECTS: 4.0
Lecturers in charge: izv. prof. dr. sc. Ines Blažević
pred. dr. sc. Martina Lončar
Take exam: Studomat
Load:

1. komponenta

Lecture typeTotal
Methodology exercises 30
Lectures 15
* Load is given in academic hour (1 academic hour = 45 minutes)
Description:
As part of the course students will get to know the school as a dynamic educational system and be trained to detect, identify, understand and respond to the tasks and problems in it. On the basis of theoretical knowledge and practical experience of the functioning of the school, students will be trained for a critical examination of the contemporary ways of dealing with school activities and problems (organization, cooperation with the local community, the organization of the educational process, acquiring / taking on responsibility (teacher-students-other), creating conditions for successful realization of the tasks and the development of potential, internal and external evaluation, collaboration with parents, lifelong teacher education, models for acquiring new competencies, etc.) as well as competence for the design of possible new and more effective solutions to change existing practices.
Learning outcomes:
Literature:
  1. Školska pedagogija, , Vrcelj, S., Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci, 2000.
Optional literature:
  1. Rukovodeća uloga ravnatelja u školi, , Blažević, I., Školski vjesnik, 63 (1- 2), 2014.
  2. Suvremeni kurikul i kompetencijski profil učitelja. U: Ivon, H.,Tomaš, S. (ur.): Sveučilište u profesionalnom usavršavanju učitelja u osnovnoj školi. Zbornik radova sa znanstvenoga skupa s međunarodnom suradnjom, , Blažević, I., Split, Filozofski fakultet u Splitu, 2015.
  3. Suvremeni kurikul i kompetencijski profil učitelja. U: Ivon, H.,Tomaš, S. (ur.): Sveučilište u profesionalnom usavršavanju učitelja u osnovnoj školi. Zbornik radova sa znanstvenoga skupa s međunarodnom suradnjom, , Blažević, I., Split, Filozofski fakultet u Splitu, 2015.
  4. Školski kurikulum u funkciji razvoja socijalnih vještina učenika, , Buljubašić Kuzmanović, V. i Blažević, I., Pedagogijska istraživanja, 12 (1-2), 2015.
  5. Socijalna kultura škole i nastave, , Buljubašić Kuzmanović, V., Osijek: Filozofski fakultet u Osijeku, 2016.
  6. Developing Teachers: The Challenges of Lifelong Learning, , Day, Ch., London: Falmer Press., 1999.
  7. Kvalitetna škola, , Glasser, W., Zagreb: Educa, 1994.
  8. Nastavnik u kvalitetnoj školi, , Glasser, W., Zagreb: Educa, 1999.
  9. Humana škola, , Henting, H., Zagreb: Educa, 1997.
  10. Aproaches to Learning: A Guide for Teachers, , Jordan, A.; Carlile, O.; Stack, A., Berkshire: Open University Press, 2008.
  11. Metodika rada školskoga pedagoga, , Jurić, V., Zagreb: Školska knjiga, 2004.
  12. Alternativne škole: didaktičke i pedagoške koncepcije, , Matijević, M., Zagreb: Tipex d.o.o., 2001.
  13. Pedagogija za učitelje i nastavnike, , Matijević, M., Bilić, V., Opić, S., Zagreb: Školska knjiga, 2016.
  14. Izazovi školi, , Pivac, J., Zagreb: Školska knjiga, 2008.
  15. Kurikulum teorije, metodologija, sadržaj, struktura, , Previšić, V., Zagreb: Školska knjiga, 2007.
  16. Stavovi učitelja prema vrijednostima kao temeljnim sastavnicama nacionalnog okvirnog kurikuluma, , Sablić, M., Blažević, I., Školski vjesnik, 64 (2), 2015.
  17. Mijenjamo naše škole, , Stoll,L.; Fink, D., Zagreb: Educa, 2003.
  18. Što školu čini školom, , Vrcelj, S., Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci, 2018.
3. semester
Mandatory course - Regular studij - Pedagogy
Consultations schedule: