Izvorni znanstveni članak
Magdalena Nigoević orcid.org/0000-0002-9047-8408 ; Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet
Josip Galić orcid.org/0000-0002-4416-9241
str 265-277
Sažetak:
Znatan broj istraživača naslov određuje kao posebnu vrstu teksta, točnije kao mikrotekst, paralelni tekst ili paratekst te ga opisuje koristeći se metodama tekstualne lingvistike; drugi mu, pak, pristupaju iz diskurzivne i pragmatičke perspektive. Cilj je novinskoga naslova privući pozornost čitatelja i pritom ga aktivno uključiti u interpretiranje posebnih značenjskih odnosa u naslovu, postignutih uporabom specifičnoga stila koji je predmetom istraživanja naslovologije. Zadovoljavanje primarne funkcije novinskoga naslova – privlačenja čitateljeve pozornosti – zahtijeva upotrebu mnogo ekspresivnijega jezika u odnosu na onaj svakidašnji. Ta specifična upotreba jezika naziva se figurativnom upotrebom ili jednostavno “figurativnošću”. Figurativnost novinskih naslova rezultat je specifičnih jezičnih odabira na planu izraza i sadržaja. Polazeći od korpusa naslova izdvojenih iz dnevnih novina nacionalnoga dosega, u ovom članku analizirat ćemo figurativnost talijanskih i hrvatskih naslova nastalu specifičnim jezičnim odabirima na planu sadržaja. Analizirat ćemo i oprimjeriti različite vrste figura sadržaja (tropa) služeći se podjelom koju je predložio Ivan Ivas (2004).
Ključne riječi:
figurativnost; naslovologija; talijanske dnevne novine; hrvatske dnevne novine; tropi