021 32 92 84

Poljička cesta 35, Split

 

DJECA U RIZIKU SOCIJALNE ISKLJUČENOSTI U RANOM I PREDŠKOLSKOM ODGOJNO-OBRAZOVNOM SUSTAVU

Autor: Ivana Visković, Andriana Marušić, Jelena Topić

Vrsta rada: Pregledni rad

DOI: https://doi.org/10.38003/sv.72.2.12

Članak: 2023. Vol. 72, Br. 2. – I.- Viskovic, A.- Marusic, J.- Topic


Sažetak:

Djeca u riziku socijalne isključenosti (RSI) više su od prosjeka izložena riziku povrede njihova
socio-emocionalnog i psiho-fizičkog integriteta. To su djeca odstupajućeg razvojnog i/ili psihofizičkog
statusa, izložena neprimjerenim uvjetima odrastanja i/ili djeca u obiteljima manjinskog kulturnog
identiteta. Izloženost RSI-ju povezuje se s lošijim obrazovnim ishodima, nižim socio-emocionalnim
kompetencijama, psihičkim poteškoćama, asocijalnim/ili ovisničkim ponašanjima.
Prethodna istraživanja nalaze da je 7 do 10 % djece predškolske dobi u RSI-ju. Istraživanja u Hrvatskoj
pokazuju kako je 21,1 % djece predškolske dobi u jednom od RSI-ja dok je 13,2 % djece u dvama ili više
RSI-ja (http://morenec.ufzg.hr/).Uključenost djece u RPOO ističe se kao instrument prevencije obrazovnog
siromaštva i jedan od prediktora dobrobiti djece. Sama uključenost nije dostatna te su kvaliteta RPOO
sustava i proces značajniji indikatori dobrobiti. Nažalost, samo 30 % RPOO ustanova ima standardiziranu
proceduru procjene rizika djece te organiziranu potporu djeci i obiteljima. Samo 20 % odgajatelja
procjenjuje da su educirani za (neki) od oblika podrške djecu u RSI-ju.

Ključne riječi:

djeca rane i predškolske dobi; kvaliteta odgojno-obrazovnog procesa; participacija djece;
ranjiva djeca; socijalna pravednost.